Werken op onregelmatige tijden

"Het werken in ploegendiensten mag niet onderschat worden." 

Niet iedereen werkt overdag en slaapt 's nachts. Meer dan een miljoen mensen in Nederland werken vaak op onregelmatige tijden. Dit kan allerlei problemen veroorzaken, zoals slaapproblemen of maag- en darmklachten. Deze klachten ontstaan als gevolg van een verstoord bioritme. 

Bioritme

Het bioritme is een mooie term voor wat ook wel het slaap-waakritme of de biologische klok genoemd wordt. Het is het ritme dat je lichaam aanhoudt wanneer het om het produceren van hormonen gaat: zo word je één keer per etmaal moe en krijg je eveneens éénmaal per etmaal een impuls om weer wakker te worden. Oftewel: de menselijke biologische klok zorgt ervoor dat alle processen in het lichaam een ritme van ongeveer 24 uur vertonen (denk hierbij aan de lichaamstemperatuur, de hartslag, de ademhaling en de spijsvertering). Zo is het lichaam 's nachts koeler, zijn de hartslag en ademhaling lager en verteert het lichaam nauwelijks voedsel.

Wanneer je op heel onregelmatige tijden gaat slapen, dan kan dit de biologische klok flink verstoren. Een jetlag is daar een goed voorbeeld van: je bent soms nog een paar dagen moe op vreemde tijden, omdat je lichaam zich aan het nieuwe ritme moet aanpassen. Ditzelfde geldt voor het werken in ploegendiensten.

Lichamelijke klachten 

Door het werken in de nacht gaan alle processen in je lichaam zich aan een ander tempo aanpassen. Je lichaam raakt flink in de war en er kunnen allerlei gezondheidsklachten ontstaan. Denk hierbij aan:

slaapstoornissen
structurele vermoeidheid
spijsverteringsklachten
hart- en vaatziekten
stress
depressie

Deze klachten kunnen toenemen naarmate medewerkers ouder worden en langere tijd in nachtdiensten hebben gewerkt. 

Gezonde leefstijl bij ploegendiensten

Omdat het werken in nachtdiensten zo zwaar is, moet extra aandacht worden besteed aan een gezonde werkomgeving, maatwerk en flexibiliteit in roosters en een gezonde leefstijl. Er zijn veel maatregelen te bedenken om de nadelige effecten van nachtdiensten te beperken. Als medewerker in ploegendiensten kun je in samenwerking met je werkgever zorgen voor een optimale leefstijl. Waar moet je dan aan denken, bij een optimale leefstijl? Hiervoor hanteren we het ezelsbruggetje BRAVOS: voldoende bewegen, niet roken, matig alcoholgebruik, gezonde voeding, voldoende ontspanning en goede slaapkwaliteit. 

Sociaal leven

Het draaien van nachtdiensten kan een flinke impact hebben op het sociale leven van medewerkers. Wanneer de medewerker thuiskomt van een nachtdienst en gaat slapen, begint zijn/haar omgeving vaak juist aan een nieuwe dag. Dit kan betekenen dat de medewerker niet mee kan doen aan sociale activiteiten, of hij/zij krijgt onvoldoende slaap door lawaai van buiten. Dit heeft een effect op de mate waarin de medewerker buiten werktijd kan herstellen van de werkdag.

De mate waarin de medewerker thuis kan ontspannen, de kwaliteit van slaap en voeding en de aanwezigheid van lichaamsbeweging hebben alle een directe invloed op de vitaliteit van de medewerker op het werk. Bij ploegendiensten bestaat er nog meer urgentie voor een gezonde leefstijl. De leefstijl bepaalt voor een belangrijk deel hoe goed de medewerker het werken in ploegen, ook op de lange termijn, kan volhouden. 

Lampe Vitaal

Bij Lampe Vitaal kunnen we ondersteuning bieden bij het verbeteren van de leefstijl van medewerkers. We kunnen hierbij adviezen geven op alle belangrijke onderdelen van leefstijl (BRAVOS). Dit kan 1-op-1 zijn in de vorm van vitaliteitsgesprekken. Ook kunnen we workshops organiseren voor een team van medewerkers. 

Interesse of vragen? Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op via 0591-624832 of info@lampevitaal.nl. Ook kunt u direct contact opnemen met onze vitaliteitscoach Jos Naber via 06-38325180. 



Via: TNO.nl

Wat biedt Lampe Vitaal:

Testen en meten

Bewegen

Behandelingen mentaal

Behandelingen fysiek

Coaching

Toon alles



Bodyscan

Lees verder

Werkplekonderzoek

Lees verder

Fittesten

Lees verder

Preventief medisch onderzoek

Lees verder

Wandelcoaching

Lees verder

Sporten onder begeleiding

Lees verder

Neurofeedback

Lees verder

Detox

Lees verder

Slickbad

Lees verder

Fysiotherapie op de werkvloer

Lees verder

Ademhalingstherapie

Lees verder

Bindweefselbehandeling

Lees verder

Vitaliteitsgesprek

Lees verder

Onregelmatige werktijden

Lees verder

Voedingsdeskundige

Lees verder