Investeer in beweging op de werkvloer!

Erik Scherder: "Daag die hersenen uit op de werkvloer!"

Onze hersenen bestaan uit grijze en witte stof. De hersengebieden vormen de grijze stof en de witte stof verbindt deze gebieden aan elkaar. De witte stof zorgt ervoor dat we:

o gestructureerd werken
o problemen oplossen
o initiatief nemen
o creatief denken
o flexibel denken
o gemotiveerd zijn

Dit zijn natuurlijk allemaal belangrijke factoren op de werkvloer en dragen bij aan de productiviteit van medewerkers. Investeren in die witte stof dus! Hoe? Met beweging!

---- HOE WERKT DAT? ----

1. Jij beweegt;
2. De doorbloeding van je hart wordt gestimuleerd;
3. Je hart pompt bloed naar de hersenen;
4. De vaten in je hersenen verwijden;
5. De kwaliteit van de witte stof verbetert;
6. Jij voelt je gemotiveerder en blijer;
7. De productiviteit stijgt! 

 
(via: Nederlandse Sportraad)

Dat investeren in de witte stof, hoe doen we dat? 

Met beweging, aldus Erik Scherder! Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers regelmatig van hun stoel opstaan gedurende een lange werkdag? En hoe kun je ze stimuleren om elke week de beweegnorm te halen?


-- GA ACTIEF IN GESPREK MET MEDEWERKERS --
Zorg dat je weet hoe het met je medewerkers gaat en hoe ze zich voelen. Wat doen zij aan vitaliteit en bewegen ze dagelijks of wekelijks? Wanneer je hier inzicht in hebt, kun je ze beter helpen. Zo kun je een manier vinden die voor iedereen werkt.

-- STIMULEER REGELMATIG OPSTAAN --
Hebben jij en je medewerkers een zittend beroep? Sta dan regelmatig op! Je hersenen hebben veel beweging nodig, meer dan je denkt! Na een half uur zitten moet je eigenlijk al 5 minuten bewegen. En heb je een uur achter elkaar gezeten, dan compenseer je dat door ruim een half uur in beweging te komen!

Staand werken is op de korte termijn een oplossing, maar dat wordt op een gegeven moment ook te passief. Je hersenen hebben échte beweging nodig om actief te worden. Denk aan: lopend bellen, samen een lunchwandeling maken of investeren in een wekelijkse groepstraining met het hele team!

-- HELP MEDEWERKERS MEE AAN DE BEWEEGNORM --
Dagelijks een half uur bewegen (bij voorkeur aan één stuk) is het minimale dat je hersenen (én je lijf) nodig hebben. Scherder: "Bewustzijn is één factor, maak het vervolgens prioriteit."

-- BELOON JE MEDEWERKERS VOOR HET BEWEGEN --
Tegenwoordig hebben veel mensen een sporthorloge of smartphone met activity tracker. Stel een (dagelijks/wekelijks) stappendoel op en koppel er een beloning aan wanneer dit doel bereikt wordt. Of maak teams van collega's en beloon het team met de meeste stappen in een maand (bijv. met een cadeaukaart o.i.d.). Wees creatief en houd medewerkers gezamenlijk getriggerd om actief te worden/blijven! Hoe mooi zou het zijn als medewerkers ook elkáár stimuleren om te bewegen!


Heel veel succes met deze tips!



(via: Uiterwijk Winkel Verzekeringen)

Meer Blog berichten van Lampe Vitaal:

Check je werkplek! (09-09-2020)
Stress in je lichaam? (22-06-2020)
De waarde van wandelen (14-05-2020)
Coronavirus update (15-03-2020)
Powernap op kantoor? (12-02-2020)
Participatiewebshop (16-10-2019)
Nieuwe stagiaire! (25-09-2019)
Start buiten sporten! (19-04-2019)