Beter slapen? Niet snoozen, een piekerschriftje en geen beeldscherm.

Steeds meer Nederlanders hebben slaapproblemen. Deze problemen kunnen onder andere bestaan uit moeilijk in slaap kunnen vallen, moeilijk kunnen doorslapen of te vroeg wakker worden. Dit is erg vervelend, maar helaas voor velen herkenbaar. 

Slecht slapen kan leiden tot concentratieproblemen, vermoeidheid, vergeetachtigheid of een slecht humeur. Op lange termijn kunnen er zelfs psychische klachten ontstaan en kan slaapgebrek leiden tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om beter te slapen.


Ochtend:
Sta zo snel mogelijk op, nadat de wekker is gegaan. Dat betekent: niet snoozen. Daarmee verleng je de tijd die je in bed ligt, zonder dat je 'echt' slaapt. Als je langer wilt blijven liggen, zet dan de wekker gewoon wat later. 

Slaap je uit? Sta bij voorkeur niet meer dan 2 uur later op dan normaal, anders raakt je biologische klok te veel in de war. 

Als de wekker dan eenmaal is gegaan: trek gelijk de gordijnen open om daglicht naar binnen te laten, wacht niet te lang met het ontbijt en kom in beweging. Dat stimuleert de waakstand van de biologische klok.


Overdag:
Ook overdag kun je al dingen doen die je 's avonds helpen om beter te slapen. Eet en beweeg regelmatig (om de biologische klok 'in het gareel te houden'). Bovendien helpt fysieke vermoeidheid om 's avonds beter in slaap te vallen. 

Bouw ook af en toe rustmomenten in. "Neem af en toe een denkpauze om alvast gebeurtenissen te verwerken, dan hoef je dat 's avonds niet meer te doen." 


Dutje?
Als je zo moe bent dat je écht een dutje wilt doen, doe dit dan het liefst zo vroeg mogelijk op de dag. Zo zit het je echte slaap 's avonds zo min mogelijk in de weg. En belangrijk: vaak is een kwartiertje voldoende om jezelf weer iets op te laden. 


Avond:
Dingen die je 's avonds beter kunt laten: koffie/thee met caffeïne, alcohol, een zware maaltijd kort voor bedtijd, intensieve gesprekken en lichamelijke activiteit. En, zoals voor velen reeds bekend, geen beeldschermen. Het beste is een rustige avond. Neem daarnaast tijd om van de dingen af te komen die nog in je hoofd zitten. 


Nacht:
Een slaapritueel is aan te raden. Slaap werkt met associaties en die handelingen uit je ritueel ga je associeren met slapen. Praktisch gezien kun je zorgen voor goede verduisterende gordijnen en een koele slaapkamer. Sommige mensen hebben baat bij oordopjes of een slaapmasker. 


Slapeloosheid? 
Kun je écht niet slapen? Om van piekeren af te komen kan het helpen om een opschrijfboekje naast je bed te leggen. Zo kun je gelijk je gedachten opschrijven. Vaak ben je ze daarna ook kwijt. Leg je telefoon buiten handbereik, zodat je deze niet zomaar kunt pakken. Dit leidt je af van je slaap. Daarnaast kan het helpen om je wekker om te draaien, zodat je niet naar die traag voortschrijdende klok kan gaan liggen staren. Neem tot slot geen middelen om het slapen te bevorderen. Deze hebben een tijdelijk effect, maar op de lange termijn heb je steeds meer nodig. 


Link naar het originele artikel (NOS): Beter slapen? Niet snoozen, een piekerschriftje en geen beeldscherm.

Meer Blog berichten van Lampe Vitaal:

Start buiten sporten! (19-04-2019)